خبرگزاری آزادنگار

آزادی رایگان نیست

خبرگزاری آزادنگار

آزادی رایگان نیست

هدیه وزارت علوم در آستانه روز خبرنگار؛ حذف روزنامه نگاری

دو رشته روزنامه نگاری و روابط عمومی در آستانه روز خبرنگار از لیست انتخابی رشته‌های دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران حذف شدند. 

تهران امروز نوشت:

حذف رشته روزنامه نگاری و روابط عمومی در آستانه روز خبرنگار (۱۷مرداد) جامعه خبری و روابط عمومی کشور را در بهت و حیرت فرو برد. این دو رشته در حالی از لیست انتخابی رشته‌های دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران حذف شدند که پیش از آن «حمیدرضا آیت‌اللهی» رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از ابلاغ سرفصل‌های جدید این رشته در سال تحصیلی جدید به دانشگاه‌ها خبر داده بود. از سوی دیگر هیچ‌گونه خبری از حذف این رشته‌ها روی تلکس خبری نرفت تا روزی که پذیرفته شدگان سال تحصیلی جدید به دنبال کد‌های مورد علاقه خود در میان رشته‌های علوم انسانی به جای خالی این دو رشته رسیدند.

البته رشته روزنامه نگاری و روابط‌عمومی تنها رشته‌ای نیست که پذیرفته شدگان سال تحصیلی 90-91 شانس انتخاب آن را از دست داده‌اند. رشته‌‌های حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، علوم تربیتی، مدیریت، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، تاریخ، فلسفه، روش‌‌شناسی، ارتباطات و علوم اجتماعی(روزنامه نگاری و روابط‌عمومی) هم از کلاس‌های درس سال جدید حذف شدند.

این تغییر و تحول ناگهانی به اعتراض بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته‌ها منجر شده است.
قبل از نهایی‌شدن ظرفیت‌ها، با وزارت علوم مذاکره می‌کنیم با این وجود علی عباسپور تهرانی‌فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: «قبل از اینکه ظرفیت‌ها نهایی شود، با وزارت علوم وارد مذاکره می‌شویم.»

او می‌گوید: «با وزارت علوم وارد مذاکره می‌شویم تا مشخص شود سیاست آنها در این باره بر چه مبنایی است تا نهایتا دانش‌آموزانی که با علاقه این رشته‌ها را انتخاب کردند بتوانند در رشته مورد علاقه خود که مبنای اسلامی دارد،‌ ادامه تحصیل دهند.» 

به گفته عباسپور با توجه به بازنگری‌ای که قرار بود در رشته‌های علوم انسانی به‌وجود آید، تصمیم بر این بود که تعداد رشته‌های علوم انسانی کاهش یابد. کارگروهی نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بازنگری و تدوین توسعه سیاست‌های رشته‌های علوم انسانی تشکیل شد.او همچنین اعتقاد دارد که مسئله علوم‌انسانی فقط با حذف رشته‌های آن حل نمی‌شود، بر این اساس انتظار داشتیم وزارت علوم سریع‌تر این بازنگری‌ها را انجام می‌داد و بر مبنای فرهنگ اسلامی دروسی مثل علوم سیاسی و علوم اجتماعی یا مبانی مدیریت اسلامی و اقتصاد اسلامی را تعیین می‌کرد که در زمان فعلی که زمان پذیرش دانشجو بود، دانشجویان را در این رشته‌های جدید علوم‌انسانی مورد پذیرش قرار می‌داد.

بازنگری سر فصل علوم انسانی همزمان با وزارت کامران دانشجو آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. این اقدام در راستای اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها انجام می‌شود. 

این دو رشته در سال جدید در حالی حذف شده که «علی اصغر کیا» مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی کمتر از یک ماه پیش در گفت‌وگو با سایت پیام روابط عمومی از راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد روابط عمومی و پذیرش دانشجو از نیم سال دوم امسال خبر داده بود. 

با توجه به بی‌خبری اساتید علوم ارتباطات به نظر می‌رسد که استادان این رشته در هیچ کدام از کمیته‌های 14 گانه شرکت ندارند. این درحالی است که حمیدرضا آیت‌اللهی پیش از این گفته بود بهترین افرادی که می‌توانند بازنگری دروس علوم انسانی را انجام دهند استادان مدرس رشته‌های علوم انسانی هستند.

نظرات 2 + ارسال نظر
رضا یکشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:44 ق.ظ http://azadnegar.blogsky.com

تیترت در حد لالیگا بود
یه دونه باشی

نازنین یکشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:00 ب.ظ

خسته نباشی.تیتری که زدی فوق العاده بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد