خبرگزاری آزادنگار

آزادی رایگان نیست

خبرگزاری آزادنگار

آزادی رایگان نیست

سکه 523 هزار تومان/ همه چیز درباره آینده قیمت طلا تا پایان سال

در ساعت هایی که بازار طلا تعطیلات رسمی را تجربه می کند قیمت سکه همچنان پرواز می کند.

با افزایش قیمت طلا و شکستن رکورد یک هزار و 800 دلار، قیمت سکه طرح جدید در بازارهای نقدی در محدوده 515 تا 520 هزار تومان ثبت شد اما با اوج گیری دوباره  قیمت طلا و رسیدن آن به هزار و 885 دلار برای هر اونس، بار دیگر قیمت سکه در بازار داخل افزایش پیدا کرده است.

بر اساس آنچه رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر اعلام کرده است قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم  به قیمت 545 هزار تومان، طرح جدید به قیمت  523 هزار تومان، نیم سکه به قیمت 263 هزار تومان، ربع سکه به قیمت  137 هزار تومان فروخته می شود.

همچنین هر مثقال طلای 17 عیار 230 هزار و 700 تومان، هر مثقال طلای 18 عیار 245 هزار و 430 تومان و هر گرم طلای 18 عیار 53 هزار و 260 تومان عرضه می‌شود.

به هر میزان که نمودار قیمت طلا در بازارهای جهانی شیب صعودی پیدا می کند با همان سرعت هم تحلیل‌های متفاوتی از آینده قیمت طلا از سوی کارشناسان بازار انتشار پیدا می کند. تحلیل هایی که به طور قرینه از سوی کارشناسان مطرح می شود و بر این اساس گروهی از آنان  پیش بینی می‌کنند طلا تا پایان سال میلادی قله 2 هزار دلاری را فتح خواهد کرد و در نقطه مقابل این نظر گروهی حبابی بودن را آشفتگی قیمت طلا در این روز های بازار عنوان می کنند.

آن گروه از کارشناسان بازار که بر حبابی بودن قیمت طلا مهر « تایید » می زنند بر این باورند قیمت طلا از دایره خود خارج شده است و حباب وار بر نوار صعود گام برداشته است.  چنین فرآیندی از قیمت طلا یک حباب بزرگ ساخته است که هر لحظه احتمال ترکیدن آن وجود دارد. بر این ساس ترکیدن حباب طلا به همان سرعتی که شکل گرفته بود به همان سرعت هم قیمت این فلز گران بها را به شکل گذشته خود باز می گرداند.  

کارشناسانی که به جبابی بودن بازار طلا مهر تایید می زنند، مواردی چون افزایش تقاضا برای نرخ بهره اوراق قرضه 10 ساله در آمریکا و برهم خوردن توازن رشد پناهگاه‌های سرمایه‌گذاران در اقتصاد جهانی را از علل حبابی بودن قیمت طلا عنوان می کنند.

در مقابل نگاهی که به حبابی بودن قیمت طلا تعبیر می شود گروه دیگری از کارشناسان عنوان می کنند قیمت طلا تا پایان سال میلادی آرام و قرار نخواهد گرفت و همینطور به  مسیر صعودی خود ادامه خواهد داد تا به قیمت هر اونس 2 هزار دلار داد و ستد شود.

این گروه از کارشناسان برای اثبات ادعای خود، بحث عدم وجود نشانه‌هایی از رونق در اقتصاد آمریکا و اروپا را پیش می کشند و با وام گرفتن از این دلیل تلاش می کنند به اثبات برسانند قیمت طلا تا مرز دو هزار دلار پیش خواهد رفت.

اگر چه کارشناسانی که قیمت 2 هزار دلاری را برای هر اونس طلا تا پایان سال پیش بینی می کنند قیمت این فلز گران بها آرام نخواهد داشت اما به این نکته نیز تاکید دارند که بازار طلا در مقاطعی از زمان ممکن است از تب و تاب بیافتد و روز ها و ساعت های آرامی را سپری کند اما به طور حتم تا پایان سال میلادی قیمت طلا به رقم 2 هزار دلار برای هر اونس خواهد رسید.

 آنان اعتقاد دارند اقتصاد جهانی همچنان در رکود به سر می برد و خارج شدن از این رکود به زمانی حداقل دو سال نیاز دارد و بر همین اساس نمی توان گفت که قیمت طلا در بازار های جهانی به شکل حباب وار در مسیر سعود قدم بر داشته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد