خبرگزاری آزادنگار

آزادی رایگان نیست

خبرگزاری آزادنگار

آزادی رایگان نیست

اختصاص ۹۰۰ میلیون دلار برای نجات دریاچه ارومیه

همزمان با بالا گرفتن اعتراض ها به خشک شدن دریاچه ارومیه دولت ایران از اختصاص ۹۰۰ میلیون دلار برای جلوگیری از این موضوع خبر داد.

تلویزیون دولتی ایران به نقل از محمد جواد محمدیزاده، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرده است که ۹۵۰ میلیارد تومان (معادل ۹۰۰ میلیون دلار) برای انتقال آب رودخانه های ارس و کردستان به دریاچه ارومیه تخصیص داده شد.

به گفته مقام های دولتی، بیش از نیمی از مساحت این دریاچه که افزون بر سه هزار کیلومتر مربع است، خشک و تبدیل به شوره زار شده است.

این در حالی است که در روزهای گذشته شهرهای تبریز و ارومیه صحنه برخورد نیروهای دولتی با معترضان به "سوء مدیریت مسوولان محلی" به عنوان یکی از عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه بوده است.

از سوی دیگر در پی افزایش غلطت نمک در دریاچه ارومیه و افزایش فعالیت نوع خاصی از جلبک های آبزی، رنگ این دریاچه قرمز شد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، این خبر به وسیله اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی تایید شده است.

اخیرا مجلس ایران دو فوریت طرح آبرسانی به این دریاچه را رد کرد که این موضوع خشم هواداران محیط زیست و معترضان آذربایجانی را برانگیخت و موج تازه ای از اعتراضات را باعث شد.

خبرگزاری فارس از بازداشت ۶۰ نفر از معترضان در ارومیه در روز شنبه خبر داده است.

این در حالیست که محمد رضا میرتاج الدینی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت با اشاره به اینکه دولت در برنامه های خود توجه ویژه ای به دریاچه ارومیه دارد گفت:طرحی که نمایندگان مجلس درباره حل دریاچه ارومیه مطرح کردند طبق روال در دولت درباره ان بحث و بررسی شده است .

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی گفت:برای حل مشکل دریاچه ارومیه کارگروهی به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکل شده که تا کنون چندین سفر به استانهای اذربایجان غربی و شرقی صورت گرفته و حمایت های فوق العاده ای در این زمینه انجام می شود .

وی به انتقال اب رودخانه ارس به منظور رفع مشکلات کشاورزان و همچنین تامین اب دریاچه ارومیه و تخصیص 25 میلیارد تومان در بودجه سال 90 به این موضوع اشاره کرد و گفت :همچنین ایجاد تونل به طول 40 کیلومتر برای انتقال اب سرچشمه های ذاب به دریاچه ارومیه یکی دیگر از مصوبه های دولت برای رفع مشکل دریاچه ارومیه است.

وی گفت : مبلغ 100 میلیارد تومان اختصاص داده شده در بودجه برای کل ابهای سطحی و تالابهای داخل کشور است که نمایندگانی که پیشنهاد اختصاص کل این بودجه به دریاچه ارومیه را داشتند پس از تصویب نشدن فوریت ان به اشتباه ان پی بردند و اکنون این موضوع در کمیسیون مربوطه و همچنین دولت در دست بررسی است .

گفتنی است که دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور دنیا و بزرگترین دریاچه ایران است. مساحت آن حدود شش هزار کیلومتر مربع می باشد. پرندگان مهاجر در طول مهاجرت از آن به عنوان منطقه استراحت استفاده میکنند. اخیرا 60 درصد آب آن خشک شده و دریاچه تبدیل به بیابان نمک شده است. در دریاچه ارومیه در هر لیتر آب مقدار 330 گرم نمک وجود دارد. این رقم قبلاً 160-170 گرم بود. مساحت این دریاچه 5000 متر مربع بود.
با توجه به خشکسالی مداوم، سطح آب در دریاچه ارومیه به شدت کاهش می یابد که این نیز تاثیری بر فلور و فون میگذارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد