خبرگزاری آزادنگار

آزادی رایگان نیست

خبرگزاری آزادنگار

آزادی رایگان نیست

مستند "راز گل‌آقا "به نیمه راه رسید

فیلم مستند «راز گل آقا» با موضوع نگاهی به زندگی حرفه‌ای زنده‌یاد کیومرث صابری به نیمه فیلم‌برداری رسید.

عاطفه تلقانی کارگردان این مستند گفت: «راز گل آقا» نخستین گام در ساخت مجموعه مستندهایی درباره تاریخ شفاهی مطبوعات و زندگی پیشکسوتان عالم مطبوعات ایران است.

وی افزود: در این اثر تلاش می‌کنیم که نگاهی دقیق و جامع به زندگی، آثار و تاثیر کیومرث صابری بر طنز مطبوعاتی پس از انقلاب داشته باشیم.

این روزنامه‌نگار و مستندساز تصریح کرد: پس از نگارش طرحی درباره ساخت سلسله مستندهای تصویری در حوزه‌ی تاریخ شفاهی مطبوعات، متوجه شدم که ایده‌ بررسی تاریخ شفاهی مطبوعات از سوی آقای محمدزاده معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز مطرح شده است؛ بنابراین تایید معاونت مطبوعاتی در اجرای این پروژه شامل حال گروه شد، اما همچنان گرفتار بی‌توجهی و بی‌رغبتی برخی کسانی هستیم که می‌توانند در پیشبرد این اثر سهم به سزایی داشته باشند.

داور هفدمین جشنواره مطبوعات با بیان اینکه به طور کلی در ساخت این مستندها مخاطبان عام را نیز مد نظر داریم، افزود: قصد ما این‌ است که در کنار ارایه اطلاعات ارزشمند، این مستندها را از مستند گزارشی مصاحبه محور خارج کنیم و جذابیت‌های بصری را نیز به کار بندیم. برای نمونه در «راز گل آقا» سعی بر آن است که از کاریکاتور انیمیشن استفاده کنیم که البته امید است مشکلات مالی که اکنون سد راهمان شده است، مرتفع شود.

او با اشاره به مصاحبه با «جلال رفیع» طنزپرداز و روزنامه‌نگار با سابقه کشورمان که بخش محوری فیلم بر اساس خاطرات ایشان از زنده‌یاد کیومرث صابری فومنی استوار است، تاکید کرد: همواره گفته می‌شود آن چه که ما به عنوان تاریخ می‌دانیم از دریچه نگاه و منظر مورخان نوشته شده است و به طور کامل بیان‌گر وقایع نیست، و از آن جا که این طرح تاریخ شفاهی مطبوعات نام دارد، از کسانی که در حساس‌ترین مقاطع زمانی خود روزی از نقش آفرینان عرصه‌ رسانه بوده‌اند، دعوت شده است درباره یک موضوع واحد به بیان خاطراتشان بپردازند تا موضوع از منظرهای گوناگون مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

کارگردان و تهیه کننده «راز گل آقا» با ابراز امیدواری درباره همکاری محققان طنز گل آقایی و همچنین بستگان، دوستان و همکاران زنده‌یاد کیومرث صابری در تبیین ویژگی‌ها و مؤلفه‌های متعدد خلاقیت و زندگی این طنزپرداز برجسته کشورمان خاطرنشان کرد: در موارد متعددی دیده شده است که دانشجویان و علاقمندان طنز گل آقایی سوالات بسیاری درباره شخصیت و زندگی حرفه‌ای ایشان دارند که متاسفانه گاهی زبان قلم پاسخگوی پرسش‌ها نیست.

وی با آرزوی سلامتی برای روزنامه‌نگار حرفه‌ای و بی‌رقیب کشورمان دکتر حسین قندی که این روزها را با فراموشی به شب می‌رساند، تاکید کرد: از این که خیلی دیر برای ساخت فیلم‌های مستند درباره پیشکسوتان مطبوعات دست به کار شدم، متاسفم زیرا یکی از اهداف من در تهیه و تولید این مستندها انتقال تجارب و ارایه الگوهای مناسب به نسل امروز و آینده عالم مطبوعات است.

در کارنامه عاطفه تلقانی مستندهایی از جمله «نزدیک اما دور»، «کودکان غربت»، و «تبریز در بازار» و همچنین فیلم کوتاه «عکاس با معرفت» و نگارش چندین فیلمنامه کوتاه تلویزیونی دیده می‌شود. وی کتاب «ماموریت» را نیز در دست چاپ دارد.

مستند شهد سنگ در جشنواره‌ فیلم کوتاه استانبول 

فیلم‌ کوتاه مستند «شهد سنگ» به کارگردانی «ستار چمنی‌گل» در بخش مستند بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «استانبول» در کشور ترکیه به نمایش درمی‌آید.

فیلم کوتاه مستند «شهد سنگ» به کارگردانی «ستار چمنی‌گل» در سومین حضور بین المللی خود هفتم آذرماه (28 نوامبر) در بخش مستند بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «استانبول» در کشور ترکیه به روی پرده می رود.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «استانبول» یکی از جشنواره های معتبر فیلم کوتاه در سطح منطقه به شمار می‌رود.

بیست و سومین دوره این جشنواره با حضور فیلم‌های کوتاه داستانی، تجربی، مستند و انیمیشن در روزهای دو تا 9 آذر ماه (23 تا 30 نوامبر) در شهر استانبول کشور ترکیه برگزار می‌شود.

فیلم 25 دقیقه‌ای «شهد سنگ» که پنجمین مستند کارگردان جوان ایرانی «ستار چمنی‌گل» محسوب می‌شود، توسط «جبار صالحی» در مدت سه روز فیلمبرداری شده است. این فیلم در مورد جمع‌آوری عسل در کوههای صعب العبور اورامانات کردستان ایران است و در آن شیوه به دست آوردن عسل در کوههای سر به فلک کشیده «شاهو» در کردستان و سختی های این کار به تصویر کشیده شده است.

پخش جهانی این فیلم به عهده کمپانی «ستاک فیلم» سنندج می‌باشد.

فیلم‌کوتاه مستند «شهد سنگ» در اولین حضور بین المللی خود، در بخش مسابقه نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «آلترناتیو»ALTER-NATIVE در کشور رومانی به روی پرده رفت.

این جشنواره با حضور فیلم های کوتاه داستانی، تجربی، مستند و انیمیشن تا مدت زمان 30 دقیقه در روزهای 11 تا 15 آبان ماه (دو تا ششم نوامبر) در کشور رومانی برگزار شد.

«شهد سنگ» این روزها با حضور کارگردان آن در بخش مستند هفتمین دوره جشنواره فیلم کُردی لندن و سومین دوره مسابقه فیلم کوتاه یادبود «یولماز گونای» لندن در سینما «پیکچرز» در شهر لندن در کشور انگلستان به نمایش در می‌آید.

همچنین از سینمای ایران «ویدا صالحی» فیلمنامه نویس و مدیر مؤسسه سینمایی «ستاک فیلم» به عنوان داور بخش مسابقه فیلم کوتاه یادبود «یولماز گونای» در این جشنواره حضور دارد.

نمایش مستند «ایران ، جنوب غربی» در ژنو 

مستند «ایران ، جنوب‌غربی» به کارگردانی محمدرضا فرطوسی در برنامه محیط زیست سازمان ملل در ژنو سوئیس به نمایش در می‌آید.

به گزارش روابط بین‌الملل شبکه محیط زیست ژنو ، این مستند برای نمایش در حضور کارشناسان محیط زیست از سراسر جهان و اساتید دانشگاه‌های سوئیس انتخاب شده‌ است.

«ایران ، جنوب غربی» روایت زندگی آخرین ساکنان تالاب هورالعظیم در جنوب غرب ایران است که هم اکنون بیش از 90 درصد آن را سازه‌های بشری از بین برده‌اند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل پیش از این در گزارشی رسمی از خطر وقوع فاجعه‌ای در مقیاس بزرگترین فجایع زیست محیطی تاریخ بشر در این منطقه خبر داده بود.

«ایران ، جنوب غربی» پیش از این جایزه ویژه جشنواره فیلم بارسلونا و تقدیر ویژه هیات داوران جشنواره چک و دیپلم عالی افتخار جشنواره استونی را به‌دست آورده است.

همچنین در جشنواره‌های فیلم ژان روش پاریس ، دوسالانه رای لندن ، اکوزین اسپانیا ، آدیس آبابا اتیوپی ، جشنواره فیلم دبی ، جشنواره فیلمهای عربی روتردام و... به نمایش در آمده است.

این مستند با مدت زمان 52 دقیقه به تهیه‌کنندگی مشترک محمدرضا جامعی و محمدرضا فرطوسی در شرکت بهنام فیلم تولید شده است و رضا عبیات به عنوان تصویربردار، حسن فرطوسی به عنوان مشاور حقوقی و سید باقر موسوی به عنوان مدیر تولید دیگر عوامل این فیلم هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد