خبرگزاری آزادنگار

آزادی رایگان نیست

خبرگزاری آزادنگار

آزادی رایگان نیست

درخواست چین و روسیه برای بازدید از پهپاد آمریکایی

خبرها حاکی است که چینی ها و روسها درخواست کرده اند که از این پهباد فوق مدرن که به کلاغ قندهار مشهور شده بازدید کنند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی فاش کرد که آمریکایی‌ها در تلاش بوده اند عملیاتی مخفی را برای آزادسازی یا از بین بردن پهباد تحت کنترل قرار گرفته توسط نیروهای ایرانی پیاده کنند، اما از بیم خطرات ناشی از درگیری بیشتر با ایران از این عملیات صرفنظر کرده‌اند.

در این طرح که ناخودآگاه یادآور عملیات طبس برای آزادسازی جاسوسان آمریکایی پس از تسخیر لانه جاسوسی این کشور در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) است، آمریکایی‌ها در نظر داشتند یک تیم مخفی را برای رهاسازی پهباد به ایران اعزام کنند و یا اینکه از گروهی از مزدوران خود در داخل ایران برای رهاسازی پهباد مزبور و یا نابودی آن استفاده نمایند.

همچنین طرح دیگر این بوده است که با یک حمله هوایی پهباد مزبور نابود شود.

با تمام این طرح‌ریزی‌ها، مقامات آمریکایی سرانجام به این نتیجه رسیدند که این عملیات می‌تواند به واقعه‌ای بسیار بدتر از واقعه اول منجر شده و لذا از کل آن صرفنظر کردند. صرفنظر از این عملیات به نوعی به منزله پذیرش شکست از سوی مقامات آمریکایی محسوب می‌شود.

به گفته این مقام آمریکایی با ورود نیروهای آمریکایی به ایران، ایران می‌توانست آمریکا را به تجاوز به کشور خود متهم کند.

مقامات آمریکایی در حالی همچنان از تایید کنترل یا سرنگونی این پهباد توسط ایران طفره می‌روند که از ابتدای وقوع حادثه، مواضع متناقضی را اتخاذ کرده‌اند. آنها که بدوا می‌گفتند این پهباد در افغانستان مفقود شده است، اکنون تایید کرده‌اند که مشغول عملیات شناسایی تحت نظر سیا بر فراز ایران بوده است اما دقیقا نوع عملیات را مشخص نمی‌کنند.

رسانه‌های آمریکایی از دسترسی ایران به تکنولوژی این پهباد ابراز نگرانی جدی کرده‌اند.

پهباد مزبور که به خاک کشورمان تجاوز کرده بود به وسیله واحدهای جنگ الکترونیک ایرانی از کنترل نیروهای آمریکایی خارج شد و با کمترین خسارت ممکن در اختیار نیروهای خودی قرار گرفت.

تحلیلگران، کنترل این پهباد را نشانه توان بالای ایران در جنگ الکترونیکی و آسیب‌پذیری جنگنده‌های آمریکایی در برابر پدافند هوایی کشورمان دانسته‌اند.

علاوه بر آن بسیاری از رسانه‌های غربی از جمله بی‌بی‌سی نیز دست‌یابی به این پهباد را موفقیتی بزرگ برای ایران قلمداد کرده‌اند.

 

جزئیات جدید از کلاغ قندهار

نیویورک تایمز با اشاره به در اختیار گرفتن هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط نیروهای ایرانی نوشت : آمریکا نگران دستیابی ایران به فناوری پیچیده ساخت هواپیمای بدون سرنشین از طریق مهندسی معکوس است . گفته شده است این هواپیما برای جاسوسی از تاسیسات هسته ای ایران ماموریت داشته است .

برپایه این گزارش بر اساس تازه ترین اطلاعات به دست آمده، هواپیمای RQ-170 از مدرنترین پهپادهای ارتش آمریکاست که طراحی آن شبیه به جنگنده بمب افکن های رادار گریز می باشد و از سال 2009 به صورت رسمی شروع به کار کرده است . این هواپیمای جاسوسی باتوجه قابلیت های جاسوسی آن صرفا در اختیار سازمان سیا قرار گرفته است .

RQ-170 دارای رادارهای فوق پیشرفته با قابلیت کنترل از راه دور است که از آمریکا هم قابل هدایت می باشد .این هواپیما با وزنی بیش از 3000 کیلوگرم با هر بار سوختگیری تا 1500 کیلومتر پرواز می کند

بنابراین گزارش قدرت تصویربرداری با لنزهای پیشرفته و همچنین قابلیت استراق سمع بالا می باشد . این هواپیما مجهز به دوربینها و سنسورهای بسیار پیشرفته می باشد این سنسورها در هر نقطه ضمن امکان شنود و ضبط مکالمات در گستره وسیع ، امکان تشخیص موادا رادیو اکتیو را نیز دارد

"کلاغ قندهار" در صورت بروز خطر و برای جلوگیری از فاش شدن اطلاعاتش بطور اتوماتیک منفجر می شود .متخصصان کشورمان توانستند با کمترین خسارت این هواپیما را در اختیار بگیرند .

همچنین گفته می شود سازمان جاسوسی سیا برای پیدا کردن محل اختفای اسامه بن لادن نیز از RQ-170استفاده کرده است.

درخواست چین و روسیه برای بازدید بازدید از کلاغ قندهار

روزنامه تهران تایمز چاپ تهران در شماره امروز پنجشنبه خود به نقل از منابع آگاه نوشت: کارشناسانی از روسیه و چین از ایران خواسته اند تا لاشه هواپیمای جاسوسی آمریکا را از نزدیک ببینند.

ایران هفته جاری اعلام کرد یک فروند هواپیمای بدون سرنشین و جاسوسی آمریکا از نوع "RQ-170" را در مرزهای شرقی سرنگون کرده و در اختیار خود گرفته است.

رسانه های آمریکایی نیز گفته اند که این هواپیمای بدون سرنشین از طرف سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا (سیا) در افغانستان در حال فعالیت بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد